Behandeling van littekens

Littekens zijn niet alleen oppervlakkig

Medische ingrepen en letsels veroorzaken littekens in de verschillende huid- en bindweefsellagen. Deze littekens zijn zichtbaar in de huid en kunnen variëren in kleur, dikte, vorm en lengte. Ook onderhuids, dus onder de oppervlakte, ontstaan er verklevingen. Deze verklevingen kunnen de oorzaakzijn van functiestoornissen zoals pijn, minder kracht en vochtophopingen (oedeem).
“Ook oude littekens kunnen nog behandeld worden. Storende huidverkleuringen nemen af, het litteken wordt soepel en pijn en beperkingen verminderen of verdwijnen.”
Daarnaast kunnen stuggere bindweefsellagen (fascia) elders in het lichaam klachten geven. Na een borstoperatie is het niet ongewoon dat schouder/armklachten optreden, die met litteken- en fascietherapie goed kunnen herstellen. Buiklittekens kunnen rugklachten geven, littekens op de benen kunnen opgezette voeten veroorzaken. Littekenfysiotherapie heeft echtlangdurig effect.

Hoe werkt therapie bij littekens?

De therapeut gebruikt onder meer een combinatie van mobiliserende myofasciale technieken en speciale tape technieken. Ook het gericht plaatsen van naaldjes, dry needling, bevordert het littekenherstel. Het effect is al binnen een aantal zittingen merkbaar: een soepelere huid, beter kunnen bewegen en minder pijn.

Veelvoorkomende klachten

• pijn of angst bij bewegen
• gevoelsveranderingen rond het litteken
• intrekkingen van het litteken
• angst om het weefsel te rekken
• vocht in de handen/arm, voeten/benen, buik
• pijn elders in het lichaam: daar waar via de huidspanning op staat
Storende huidverkleuringennemen af, het litteken wordt soepel en pijn en beperkingen verminderen of verdwijnen.
“Snel behandelen heeft voordelen: het herstel verloopt sneller en pijn en beperkingen worden voorkomen. Ook oude littekens kunnen nog behandeld worden.”