Behandeling van baby’s en kinderen

Baby’s, peuters, basisschoolkinderen en tieners hebben soms afwijkende houdingen, verstoorde bewegingen of pijnklachten zoals hoofd-/nekpijn, rug- of stuitpijn. Dit kan zomaar ontstaan zijn, maar ook na een operatie, val of ongeval. De kinderen worden naar ons verwezen door CB-artsen, huisartsen en kinderpsychologen en -artsen, maar u kunt ook direct met uw kind bij ons een afspraak maken.

Kindermanuele therapie  De behandeling met manuele therapie is zacht en precies, er zijn vaak maar een paar zittingen met manuele therapie nodig om pijn en beperkingen weg te nemen of te verminderen. Kinderen komen graag en zijn blij als ze op een vriendelijke en eenvoudige manier geholpen kunnen worden.

Wanneer is manuele therapie zinvol? Bij de volgende symptomen hebben de kinderen baat bij manuele therapie:

• voorkeurshouding
  • bewegingsonrust
  • onhandigheid
  • zwakke houding
  • scoliose
  • pijnklachten in spieren of gewrichten
  • problemen bij lopen, springen of rennen
  • problemen bij het bewegen van de armen/nek/rug/heupen
  • hoofdpijn
  • problemen in prikkelverwerking
  • bedplassen
  • pijnklachten na operaties

Als uw kind manueeltherapeutische hulp nodig heeft zullen de ervaren therapeuten van MoVeS op een speelse en professionele manier uw kind begeleiden.

Dry needling   Indien nodig maken de therapeuten ook gebruik van dry needling, dit zijn hele dunne naaldjes. Er wordt voor gezorgd dat zowel de ouder als het kind akkoord is met de voorgestelde behandeling voordat de behandeling wordt ingezet. Vooral bij tieners werkt dry needling snel: de te hoge spierspanning zakt snel en ‘gewone’ bewegingen zijn direct beter mogelijk.

Taping  Na de behandeling willen we nog weleens tape toepassen om de bewegingen een periode goed te kunnen aansturen. En tapen vinden kinderen bepaald niet erg! Zeker niet als ze zelf een kleurtje mogen uitkiezen!

Schermafbeelding 2019-07-31 om 17.08.09

Kinderfysiotherapie

De kindermanueeltherapeuten Cecile en Machteld werken samen met de kinderfysiotherapeuten van SMCO bij de behandeling van kinderen.